tirsdag den 1. juni 2021

Naturfagsprøven i 9.klasse - et eksempel

 

Her er nogle billeder fra naturfagsprøven i 9a (juni 2021)

Der er 3 hold til prøve samtidigt. Lærer og censor går fra gruppe til gruppe og har samtaler med grupperne.

April: Gruppen trækker et fokusområde. 

April-maj: grupperne arbejder med forberedelse til naturfagsprøven. Alle timer i fysik/kemi, geografi og biologi er forberedelsestimer. 

Juni: Mundtligt og praktisk naturfagsprøve/eksamen.


Gruppe 1 har fokusområde om rent drikkevand og drikkevandsforsyning til fremtidige generationer.



En model kan være en tegning, en fysisk model som viser nogle processer i naturen. Her er en planche med en model af vandets kredsløb. Kredsløbet er både beskrevet med en tegning og med tekst.




Gruppe 2 har fokusområde om plastik og forurening. De undersøger hvordan plast bliver fremstillet, om man kan lave bio-plast. Og de undersøger om plastik bliver nedbrudt i saltvand (havet), i jorden og i ferskvand.

Alle bøger, mapper og noter fra undervisningen må medbringes til naturfagsprøven.




Gruppe 3 har fokusområde om bæredygtig produktion, ioner og gødning.



Her undersøger de ved hjælp af flammeprøver om væsken indeholder Na+ ioner. Flammeprøven viser en gul flamme og væsken indeholder natrium-ioner.


Eleverne må medbringe egne noter, forsøgsvejledninger fra 9. klasse.





Planteundersøgelse - Raunkjær-cirklen