søndag den 27. marts 2022

Metaller og alt hvad vi ved om metaller

Metaller

Metallerne udgør en stor del af grundstofferne i Det Periodiske System. 

https://ptable.com/

Nogle metaller har været kendt i mange år. Dem kalder vi oldtidsmetaller som guld, jern og bronze.

Bronze og messing er legeringer. Legeringer er blandinger af forskellige metaller. Og man laver legeringer for at få et stærkere metal. Måske kan du finde ud af hvilke metaller der er i messing?

Metallerne har nogle særlige egenskaber. Metaller opfylder alle disse egenskaber.

  • Metaller er gode varmeledere. Derfor er det smart at lave gryder af metal
  • Metaller har metalglans. Med lidt sandpapir kan man krasse lidt på overfladen og se metalglans.
  • Metaller er elektrisk ledende. Det betyder at der løber strøm gennem metal. Det gør det ikke gennem plastik. Derfor har ledninger plastik udenpå. Og metal indeni.
  • Metaller har også ofte en ret høj massefylde. Men der findes både tungmetaller og metaller som faktisk har lav massefylde.
Aluminium har en lav massefylde. Det gør det smart, når man bygger cykler af aluminium. Og så ruster aluminium heller ikke. Også smart, når vi bruger det til sodavandsdåser.

Kulstof er ikke et metal. Men kulstof er faktisk elektrisk ledende. Men det opfylder ikke de andre egenskaber og derfor er kulstof ikke et metal.

Guld er et ædlemetal. Når man måler på forskellige metaller, kan man finde ud af, om metallerne er uædle eller ædle. Det hedder også metallernes spændingsrække.

Hver dag bruger jeg mange forskellige metaller. Eller måske kun nogle få. I køkkenet er knive, gafler, skeer og gryder lavet af metal. Alufolie eller "sølvpapir" bruger jeg ikke så tit.

Min computer har en skal af metal. Jeg tror, det er aluminium. Jeg ved, at det var H. C. Ørsted som opdagede aluminium for mange år siden. Hvornår var det nu det var? 

Og inden i min computer er der et batteri og ledninger. Det der gør computeren til en computer er faktisk et halvmetal, som hedder silicium. Silicium er et vildt spændende metal/ikke-metal, fordi det nogle gange er et metal og andre gange ikke. Det gad jeg nok vide mere om.

Min cykel er også lavet af metal. Jernhesten kalder jeg den. Men jeg har også en mountainbike med tykke rør. Den er lavet af aluminium, som jo er et let metal. Hvad er massefylden?

Smykker er lavet af sølv eller guld. Min forlovelsesring er lavet af guld. Men ikke rent guld. Så når man taler om gulds renhed, kan man både forklare det med karat eller promille. Måske skulle jeg lige tjekke min guldrings ægthed.

Metallernes spændingsrække kan undersøges med saltvand og kobber og et voltmeter. Det har jeg prøvet i fysiktimen. Og jeg fandt ud af, at der er forskel på metallerne. Nogle er uædle og andre er ædle. Jeg kan lave et "batteri" af to forskellige metaller. Aluminium og kobber i saltvand giver et fint batteri.

Nogle mennesker får allergi af at røre ved metaller. Det kan være nikkel. Det er ikke så godt at få nikkelallergi. Det giver sår på huden som aldrig helt bliver gode igen. Derfor er det forbudt at lave smykker af nikkel.




Og meget meget mere... jeg håber du får læst dette her, som en hjælp til din opgave.
Men husk, at du jo selv skal skrive...
God fornøjelse.
Venlig hilsen
Steen





Planteundersøgelse - Raunkjær-cirklen